Ziekenhuisdieet, hét crash dieet

Het ziekenhuisdieet is een crashdieet. Een crashdieet wil zeggen dat je veel afvalt in een korte tijd. Dit is handig voor mensen die op zoek naar een oplossing om van hun overgewicht af te komen en die hier niet teveel tijd aan willen besteden. Ze willen in een zo’n kort mogelijke tijd resultaat behalen. Door de inname van veel calorieën is de kans op het krijgen van overgewicht hoog. Dat is de reden dat het ziekenhuisdieet een caloriearm dieet is. Door de calorieën weg te laten uit het eten, is je lichaam genoodzaakt om alle energie te halen uit de spieren en het vet. Het verbrandt hier de energie uit. Doordat het lichaam hierin over gaat, verlies je lichaamsgewicht.

Hoe gaat het ziekenhuisdieet in zijn werk

Net zoals bij een andere soort dieet heb je te maken met een speciaal schema waaraan je je dient te houden. De naam van het dieet is afgeleid van wat mensen in het ziekenhuis eten. Wie wel eens in het ziekenhuis heeft gelegen, kent het menu. De belangrijkste eigenschap van een menu uit het ziekenhuis is dat deze de patiënt weer sterker maakt. Mensen in het ziekenhuis eten ook op vaste tijden en daarnaast zijn de porties niet groot. Dit dieet kan je dan ook daar mee vergelijken. Door middel van dit dieet krijgen mensen alles binnen behalve de voedingsmiddelen die niet nodig zijn.

Hoe ziet een ziekenhuisdieet eruit

Per maaltijd (ontbijt, lunch en avondeten) kan je kiezen uit verschillende varianten zodat je wekelijks wel een ander menu samen kan stellen.

Bij het ontbijt kan je bijvoorbeeld kiezen uit: 1 sinaasappel;, grapefruit of twee mandarijnen. Ook een geroosterde boterham, een beschuitje of twee crackers behoort tot de mogelijkheden. Als drank kan je kiezen voor koffie, water of thee. Het is dan belangrijk dat je je thee of koffie niet met suiker of melk neemt.

Bij de lunch kies je voor een klein bakje kwark of yoghurt of je kiest voor vis. Als fruit kies je voor twee mandarijnen, een sinaasappel of grapefruit. Een andere variatie voor de lunch is een gekookt eitje of een tomaat, of een geroosterde boterham, een beschuitje of twee crackers.

Tot slot is er het avondeten. Hierbij kan je kiezen uit een sinaasappel, twee mandarijnen of één appel. Een andere keuze bestaat uit twee gekookte eieren, twee tomaten en een halve krop sla. Daarnaast kan je ook een biefstukje eten van maximaal 100 gram. Kip en tartaar behoren ook tot de mogelijkheden. Als laatste kan je ook kiezen voor twee crackers, een geroosterde boterham of een beschuitje.

Dit is slechts een voorbeeld van de hoeveelheden je kan eten en waaruit je kunt kiezen. Het dieet biedt wel de mogelijkheid om te variëren.

Wat zijn de voordelen van het ziekenhuisdieet?

Dit dieet kent een aantal voordelen. Zo ben je gemotiveerd om hieraan mee te doen. Je kunt lekker eten, variëren en je ziet snel resultaat. Daarnaast is een ander voordeel dat iedereen hieraan mee kan doen. Je hoeft er niet speciaal voor naar een diëtist of een dure cursus aan te schaffen. Dit bespaart weer kosten. Ook bespaart dit dieet kosten op de kosten die je anders maakt voor dure producten die niet werken. Door dat je lekker kan variëren en je de keuze hebt uit verschillende soorten gerechten, is het leuk om te doen en kun je afvallen zonder dat je daar al te veel voor hoeft te doen.

De nadelen van het ziekenhuisdieet

Zoals alles heeft elk voordeel ook zijn nadeel. Zo moet je je wel bedenken dat het hier gaat om een crashdieet. Je hebt dus een uithoudingsvermogen nodig om aan dit dieet te beginnen en het vol te houden zodat je ook echt resultaten zult gaan zien. Dat betekent helaas dat je, vooral in het begin, moet gaan hongerlijden en af moet zien. Je kunt niet meer ingaan op het aanbod aan lekkere hapjes die tijdens een feestje wordt aangeboden, of al die lekkere dingen die in de schappen van de supermarkten kunt vinden. De tijd van discipline is aangebroken en dat betekent dat je heel streng moet zijn voor jezelf. Daarnaast is het een dieet dat je niet kunt blijven hanteren. De eigenschap van een crashdieet is dat het een ideaal dieet is om mee te beginnen. Maar daarna moet je toch echt overstappen op een ander dieet.

Een heel belangrijk negatief effect dat dit dieet met zich meebrengt, is dat het een dieet is waarbij je van alles weg laat die je anders wel tegenkomt in de schijf van vijf. Dat je mindert met calorieën is prima, want hierdoor raak je lichaamsvet kwijt. Maar Andere zaken worden ook weggelaten en dit kan leiden tot schade aan je immuunsysteem. Zelf de vruchtbaarheid kan bij vrouwen worden beïnvloed. Bedenk dus heel goed of dit dieet wel wat voor jou is.